جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

گيت هاب در برابر گيت لب؛ مقايسه دو سرويس رايج مديريت مخزن گيت

۶۰ بازديد

گيت نرم‌افزارِ كنترلِ نسخه‌اي است كه به منظور ثبت سوابق تغييرات اعمال‌شده در فايل‌ها در گذر زمان طراحي شده است. به بيان ديگر، سيستم كنترل نسخه‌اي با اين مفهوم است كه تمام دايركتوري‌هاي گيت در يك رايانه، مخزني كامل با تاريخچه‌ي كامل پروژه است و تنها وضعيت فعلي فايل‌ها را نمايش نمي‌دهد.

گيت هاب

يك ميزبان مخزن گيت مبتني بر وب براي كنترل نسخه است كه از محبوبيت بالايي بين توسعه‌دهندگان برخوردار است. اين سرويس نوعي سيستم كنترل نسخه‌ي توزيع‌ يافته است. يعني در اين سيستم تغييرات هر نسخه در رايانه‌ي تمام توسعه‌دهندگان قابل دسترسي هستند. گيت‌هاب در كنار مديريت كد منبع گيت، ويژگي‌هاي كارآمد ديگري نيز دارد. مي‌توانيد در وبسايت گيت‌هاب يك كپي از مخزن خود را آپلود كنيد. اين سرويس به توسعه‌دهندگان امكان همكاري و كار روي پروژه از نقاط مختلف دنيا را مي‌دهد. اين مهم از طريق در نظر گرفتن مكان مركزي براي مخازن محقق شده است. بر خلاف نرم‌افزار گيت كه صرفا محيطي شبيه به داس براي اجراي دستورات دارد، گيت‌هاب ويژگي‌هايي مانند رابط كاربري گرافيكي مبتني بر وب و قابليت ايجاد درخواست اعمال تغييرات را را ارائه مي‌دهد و امكان مرور تغييرات و بحث و تبادل نظر با هم‌تيمي‌ها را براي كاربران فراهم مي‌كند.

گيت هاب

انواع مخازن گيت هاب

گيت‌هاب براي مخازن عمومي حساب‌هاي كاربري رايگان و براي مخازن خصوصي (غيرقابل مشاهده براي عموم) حساب‌ها كاربري پولي ارائه مي‌كند. مخازن عمومي گيت‌هاب به صورت رايگان از پروژه‌هاي متن‌باز ميزباني مي‌كند. با اين‌كه تمامي بازديدكنندگان اعم از ثبت‌نام شده و ثبت‌نام نشده امكان مشاهده‌ي مخازن عمومي را دارند، تنها اعضاي اين سايت مي‌توانند به گفتگو، ساخت و مديريت مخازن و همكاري در پروژه‌ها بپردازند و تغييرات پيشين پروژه‌ها را بررسي كنند. گيت‌هاب اينترپرايز (Github Enterprise) خدمت ديگري از اين سرويس است كه مخصوص شركت‌هاي تجاري توسعه‌ي نرم‌افزار و براي انجام پروژه‌هاي كلان طراحي شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.