شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

10 کاری که باید بلافاصله درباره آکواریوم اصفهان انجام دهید

۲۰,۲۱۱ بازديد

 

این سازه زیرزمینی دارد که مکانی برای آثار زرتشتیان است و تمام سبک زندگی و آیین های این اقوام را در آنجا به نمایش میگذارند. نکته جالب در مورد این نوع ماهی این است که می توانید مانند یک نوزاد با استفاده از شیشه شیر و پستانک به این ماهی ها غذا بدهید. باغ دولت آباد از آن مکان های دیدنی یزد است که نباید دیدن آن را از دست بدهید. این مجتمع تجاری مکان خوبی برای خرید تلفنهای همراه است. خانه هنر یزد که با نام مهدی ملک زاده ثبت شده است، یکی از جاهای دیدنی استان یزد می باشد که می توانید همراه با خانواده خود از آن دیدن کنید. هزینه رزرو اختصاصی اتاق نارنجستان خانه دهدشتی که ظرفیت ۱۵ نفر را دارد، به ازای هر ۹۰ دقیقه مبلغ ۴۵۰ هزار تومان می باشد. در هزاردستان آن شخصیتی که من نقشش را بازی کردم، شعبان استخوانی بود که جزو کمیته مجازات بود، ربطی به شعبان جعفری نداشت، هرچند گرتهبرداریهایی هم از او در این شخصیت شده بود، اما مال زمان و مکان متفاوتی بودند، البته باید بگویم که تهیهکننده سریال هزاردستان هم آقای شنگله بود. در اوایل قرن هفتم ، به نوشتة یاقوت حموی (ج 2، ص 730ـ731)، یکی از محله (محل ، کوی )های بروجرد رازان نام داشت و عبدالله رازانیِ فقیه (متوفی 547)، منسوب به آنجا بود.

رو به رو می شوید که بر روی آجر، کاشی، سقف و دیوارهای مسجد حکاکی شده اند. دخمه ها گاه طبیعی و یا بعضا دست ساخته بشر بوده است .در 15 کیلومتری جنوب شهر یزد و در حوالی صفائیه، روی ارتفاع کوهی به نام کوه دخمه، دو عمارت از جنس سنگ و شکل مدور و برج مانند میان تهی قرار گرفته که به دخمه یا دادگاه زرتشتیان معروف است. او پس از ورود به عراق ، در دارالملک همدان بر تخت نشسته بود. پنج کاروانسرا و دو مسجد بزرگ شاه و جامع و بیت و دو حمام و چهار امامزاده داشت و عمارت باغشاه (با چندین طبقه ) که حسام السلطنه احداث کرده بود در دورة وی ویران شده بود. در دورة حکومت خوارزمشاه ، لشکریان وی آبادیهای عراق را ویران ، و اموال مردم را غارت کردند. از 590 تا 617، سال حملة مغول به ایران ، خوارزمشاه در عراق حکومت می کرد. اگر این آواز حرفهای اجرا شود، افراد زیادی اطراف خواننده جمع شده و فضای جالبی به وجود میآید. در پای مناره گروهی از مردم روستا جمع شده بودند و برای ساختن مسجدی تازه بهجای مسجد فهرج (که به نظرشان مسجدی کهنه و فرسوده بود)، از من یاری خواستند و من را به درون مسجد بردند. تقریباً 350 موجود آبزی از 5 قاره جهان اعم از آب شیرین و شور در این آکواریوم جمع آوری و به بازدیدکنندگان ارائه شد. در 1142، نادرشاه (حک : 1148ـ 1160) به سوی عراق حرکت کرد و وارد بروجرد شد تا برای بیرون راندن عثمانیها به نهاوند برود. شمرده می شد. در حملة اعراب به ایران ، سپاهیان بصره ماه نهاوند را تسخیر کردند و چون خراج آن به مستمری بگیران از بیت المال در بصره داده می شد، به آن ماه بصره هم می گفتند. 1)دژهای دریایی: این دژها در آبخاست(جزیره) و یا در کرانه ی دریا بنا میشدند و بدین سان, از آب به گونه ی یک بازدارنده ی دشوار, بهره میبردند.

این بنا به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد. طبق نظر کارشناسان زمین شناسی و میراث فرهنگی می گویند که پایه و اساس این پل به گونه ای ساخته شده که رطوبت باعث افزایش استحکام و دوام این بنا می شود. حالا مشخص میشود که با یک پل معمولی طرف نیستیم، قرار است یکی از شاهکارهای معماری دنیا را بررسی کنیم. حسین بنا نقش بسیاری مهمی در معماری دوران صفویه داشت همچنین یکی از فزندان او، معمار مسجد شاه در میدان نقش جهان بود. بخشهای مختلف دخمه شامل جاده دخمه، در سنگی یا آهنی دادگاه، کتیبه دخمه، حلقه مردگان مرد، حلقه مردگان زن، حلقه مردگان کودک و استودان یا سراده بود. سی و سه پل (۳۳ پل یا پل الله وردی خان)، یک پل قوسی سنگی دوطبقه و تقریبا ۳۰۰ متر است. کسانی که ماشین شخصی دارند، می توانند از سمت پل وحید به خیابان سیمین حرکت کنند و بعد از رد شدن از میدان به این پارک برسند. همچنین با استفاده از حمل و نقل ریلی و یا اتوبوسرانی میتوانید خود را به شهر یزد برسانید و در تمام ساعات شبانهروز تاکسیهای این شهر آمادهاند تا شما را به هر نقطه از شهر برسانند. شهر یزد هم جردن دارد؛ اما نه منطقه جردن.

یکی از مهمترین اسنادی که از زمان فعالیت دخمه زرتشتیان در یزد وجود دارد، بخشی از مستند باد صبا است که در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی توسط «آلبرت لاموریس» (Albert Lamorisse) ساخته شد. در این فضا قدم بزنید و آکواریوم هایی را مشاهده کنید که خانه آبزیان کمیاب از سراسر جهان هستند. شمال آن کوهستانی است و پنجهزار خانه و بازار مسقف دارد و دور آن حصاری کشیده شده و اطراف آن را باغات فراگرفته است که در آنها عمارات دو طبقه ساخته شده . بروجرد در آن هنگام پنجهزار خانه داشت و سیصد پاره قریه از مضافات او بود، و از محصولات ، میوة سردسیری فراوان ، حبوبات و غلات ارزان داشت (شیروانی ، 1348 ش ، ص 159). همچنین در 1248 بروجرد را چنین شرح می دهد : بروجرد آبش از رود تأمین می شود و هوایش به سردی مایل است و در زمین هموار قرار دارد. به اشغال قشون عثمانی درآمد (رُهربُرن ، ص 10( این قشون کشی در آغاز حکومت شاه عباس اول (996ـ 1038) بود، که لشکریان ترک توانسته بودند ارمنستان شرقی ، آذربایجان و برخی نواحی غربی ایران ـ از جمله بروجرد ـ را اشغال کنند. همچنین منشی قمی، که در خلاصةالتواریخ این بنا را چهلستون نامیده، در کتاب دیگرش، گلستان هنر (ص 138)، کشیدن تصویر یوسف و زلیخا را به شاه طهماسب نسبت داده است. این بنا در خیابان سعدی شهر بروجرد واقع شده است.

در 1305، به نوشتة حکیم ، بروجرد را دارالسّرور می گفتند و دور شهر خندق و حصار داشت ، ولی اغلب خانه های آن خراب و غیر مسکون بود. به جرات می توان گفت که قدم زدن در تونل آکواریوم بهترین قسمت بازدید از آکواریوم پارک ناژوان است. بر اساس نقاشیها و عکس هایی که در دوران قاجار از نمای داخلی کافه هشت بهشت موجود می باشند میتوان گفت بسیاری از دیوارهای کاخ هشت بهشت اصفهان دارای آینه بوده و همچنین سقف ها را در قسمتهایی با استفاده از طلا تزیین می کردند. مانکجی معروف به مانکجی صاحب در دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار از سوی پارسیان هند و بهعنوان نماینده «انجمن بهبودسازی وضعیت زرتشتیان در ایران» راهی ایران شد تا نزد شاه شکایت ببرد و از فشارها بر زرتشتیان کم کند. اخیرا هم در برخی پیادهراهها اجازه حرکت تراموا و اتوبوسهای برقی در برخی از خطوط مشخص، داده شده است که به افزایش جذابیتهای بصری فضا کمک میکند و باعث سهولت تردد افراد بیمار یا مسن که توان پیادهروی ندارد نیز میشود. برخی از آنها در قفس نگهداری می شوند و بقیه در این باغ زیبا آزاد هستند. برای نگهداری این آبزیان از سی و سه آکواریوم که ابعادی به اندازه 5 تا 10 دارند، در یک تونل 35 متری استفاده می شود. البته در برخی منابع به این موضوع اشاره میشود که استخوان بزرگان و توانمندان در جای دیگری به نام «اسدانه» ریخته میشد؛ اما این روایت خیلی با آموزههای دینی تناسب ندارد و حتی ساختار دخمهها نیز وجود چاههای مخصوص را تایید نمیکند. تجربه ای که می توان با آن به دست آورد اصفهان اکنون دیگر امکان پذیر نبود پارک ناژوان اصفهان که یکی از پرطرفدارترین نقاط گردشگری اصفهان است، به بازدیدکنندگان خود این امکان را داده است تا بدون دست زدن به قطره ای آب، زندگی دریایی را در عمق 7 متری با وسعت 4000 متر مربع تجربه کنند.

در سفر به قلب اصفهان می تونید به یکی از زیباترین کاخ های جا مانده از دوره صفوی سفر کنید.این کاخ که در قرن هفدهم و در زمان سلسله صفویه ساخته شد و یکی از مهمترین نمونه های معماری ایرانی آن دوره به شمار می رود. شاید این قسمت زیباترین قسمت آکواریوم باشد. اما باید بگوییم که جاهای دیدنی اصفهان به این مکان ها ختم نمی شود. در سال 732 هجری قمری «مولانا عفیف الدین» مناره ای بر سر گنبد مقصوره قدیم احداث می نماید و سید شمس الدین فرزند سیدرکن الدین وقفیات جدیدی بر موقوفات آن می افزاید و در سال 777 هجری قمری در زمان حکومت شاه یحیی درگاه جدیدی از مسجد جامع قدیم به مسجد نو باز می کنند که همان کریاس ضلع شرقی است. در این میدان بناهای بسیار زیادی احداث شده که دیدن آنها برایتان جذاب خواهد بود. تا پیش از دوران پهلوی امیر چخماق به گورستان بدل شده بود. در دیوار شمالی داخل کلیسا کتیبهای به شرح زیر نصب شده است. در ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری دخمه و در دامنه ضلع شمالی کوه دخمه، چند عمارت خشتی و گلی، آجری، سنگی یا ترکیبی از آنها به چشم میخورد که معمولا دو طبقه و چند اتاق دارند. ایوان اصلی این عمارت در قسمت شمالی تالار قرار گرفته و آن را مانند 8 ضلعی که از دو ستون چوبی ساخته شده است طراحی نموده اند و وسط این ایوان می توانید حوضی را مشاهده نمایید که عرض آن 30/2 و طول آن 80/2 سانتی متر می باشد و این حوض هم از چند فواره بهره مند می باشد. در زمان فتحعلی شاه قاجار شبستانهای ساده طرفین گنبد و بناهای شرقی و غربی مسجد را احداث نموده و بر ساختمانهای گنبد عهد سلجوقی افزودهاند. مسجد امیر چقماق که در تاریخهای یزد به نام مسجد جامع نو یا مسجد دهوک نیز خوانده شدهاست در دوره تیموری به همت امیرجلالالدین چقماق شامی حاکم یزد از امراء و سرداران و مقرب درگاه شاهرخ و همسرش ستی فاطمه خاتون احداث شدهاست.

امروزه این جاده پلهسازی شده است تا بازدیدکنندگان بهراحتی به دخمه برسند؛ گرچه در گذشته تنها چند چاله کوچک در آن وجود داشت تا افراد خاص بتوانند از آن عبور کنند. این بوم گردی جذاب که یک خانه سنتی قدیمی است دارای دو اتاق بزرگ است که در محله فهادان شهر زیبا و تاریخی یزد واقع شده است. ویرانه های قلعة رَمیان (رمیو) در شهر بروجرد در آبادی رمیان واقع است . بقعه سلطان محمود ( بروجرد ـ دهکده کانحه سیلاخور . بنایی به نام بقعه دوازده امام در محله فهادان از دوره سلجوقیان باقی مانده است که به لحاظ سبک بنا، نقش و نگار و کتیبه کوفی، اهمیت معماری زیادی دارد. به هر حال، این عمارت همیشه دیدنی است. را به حال عمارت باز آورد (شرف الدین علی یزدی ، ج 2، ص 365، 367؛ خواندمیر، ج 3، ص 516ـ517). در 817، خاقان سعید، شاهرخ ، فرمانروایی نهاوند و همدان و وروجرد را به امیرزاده بایقرا، پسر امیرزاده عمر شیخ میرزا، واگذار کرد و منطقه به رسم سیورغال در اختیار او بود (عبدالرزاق سمرقندی ، ج 2، جزء 1، ص 163؛ خواندمیر، ج 3، ص 590ـ591؛ میرخواند، ج 6، ص 621). در 829، شاه حسین پسر ملک عزالدینِ لُر متوجه بروجرد شد و آنجا را تصرف کرد.

در سمت شرق باغ نیز خیابانی به طول ۸ کیلومتر قرار داشت و از سمت غرب باغ به مسیل رودخانهی خشک محدود میشد. گفته میشود که عمر این روش در یزد از دهه ۱۳۴۰ هجری شمسی به پایان رسید؛ اما بر اساس مستندات موجود، این کار در یزد تا سال ۱۳۵۰ هجری شمسی انجام میشد و تاریخ دقیق پایان آن مشخص نیست. محسن بگدلی در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حریق انبار چوب ساعت ۱۳ و ۳۱ دقیقه به مرکز فرماندهی عملیات آتش نشانی اصفهان اعلام شده است. نور این آتش باید از پنجره اتاق به تمام دخمه میتابید و اینکار تا سه شب ادامه داشت. مساحت باغ پرندگان ۱۷۰۰۰ متر مربع است و با سیم توری که بر روی ۱۱ ستون فلزی حداکثر به بلندی ۲۲ متر قرار دارد، محصور شدهاست. و بر روی همه آنها نقاشی هایی با نقوش از کتاب مقدس است. این سنگ ها در واقع در گذشته دروازه هایی برای ورزش چوگان بوده اند. در این زمان شاهرخ در هرات به سر می برد. یکی از نکات مثبت این مجموعه پارکینگ اختصاصی است پس مشکلی از بابت پارک ماشین به وجود نمی آید. ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای کندوان از اجرای بازارچه صنایع دستی این روستا طبق ضوابط بافت تاریخی، خبر داد. دخمه زرتشتیان که از جاهای دیدنی یزد محسوب میشود، در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد و در حوالی منطقه صفائیه، بر بلندای کوهی رسوبی و کمارتفاع به نام کوه دخمه قرار دارد. یکی از مواردی که در رابطه با همین خیابان می توان به آن اشاره نمود این است که در سمت غربی خیابان خانواده سرافرازیان زندگی می کنند و در بخش شرقی خانواده یمانیان ساکن هستند تا نامشان بر سر زبان ها بیفتد. در زمان حکمرانی شاه عباس صفوی، به منظور میزبانی از میهمانان خارجی در بخش میانی این باغ یک عمارت زیبا و مجلل ساخته شد.

انتخاب فضائی وسیع در مجموعه ای که در آن روزگار (دولتخانه) نامیده می شد و بررسی هایی که برای آینده صورت می گرفت تماما حکایت از ذوق و استعداد و خلاقیت شیخ بهائی دانشمند بلندآوازه صفویه دارد.اجاره ماشین دراصفهان جموعه کاخ هایی که شروع آنها (عمارت عالی قاپو) بود تا میدان اصلی و مرکزی چهارباغ عباسی ادامه داشت در این محوطه بزرگ که چند کاخ سلطنتی نیز مستقر بود عماراتی مانند تالار اشرف، جبه خانه، رکیب خانه، کشیک خانه، تالار طویله، کاخ هشت بهشت، توحید خانه و بر خی عمارات دیگر ساخته شد. بلعمی میگوید: بر دیوار کاخ خورنه(خورنق) نمایه ای از شکار بهرام گور نقش کرده بودند که با یک تیر, شیری را بر روی گوره خری جهیده بود, به هم دوخته و نوک تیر به زمین فرو رفته بود. تغذیه با شیشه و پستانک این ماهی در آکواریوم اصفهان امکان پذیر است و همه بازدیدکنندگان می توانند به راحتی این کار را انجام دهند و از آن لذت ببرند. این بنا به دستور شاه عباس اول در اواخر قرن دهم هجری در اصفهان ساخته شد و به مقر اصلی شاهان صفوی تبدیل گشت. قدیمیترین آثار این محوطه نیز همین خیلهها و دخمههای ضلع غربی میباشد که به دوران صفویه برمی گردد. از این رو با مراجعه به باغ گیاهان دارویی در باغ گلهای اسپهان می توانید آن ها را بشناسید. گویا دژهای کوهی را به نام کنگ دژ میخواندند.

علاوه بر این می توانید از مغازه های دورتادور میدان سوغاتی های مختلف مثل صنایع دستی بخرید و یا سوار درشکه شوید و گردش ملوکانه را تجربه کنید. این شهر دارای بازار و کاروانسرای قدیمی است که سنگنبشته ای به تاریخ 1209 در آن نصب شده است (ایزدپناه ، ج 2، ص 510، 513، 532). از زیارتگاههای اهالی بروجرد امامزاده جعفر است که در مشرق شهر با گنبدی هرمی شکل قرار دارد. از اولجایتو میتوانیم به سمت بیتالشتا حرکت کنیم. اما این آب بعد از عبور از شاخههای دیگر عطر و طعم دلپذیرتری به خود میگیرد. «دخمه مانکجی لیمجی هاتریا» (Maneckji Limji Hataria) یا به اختصار دخمه بزرگ مانکجی در سمت چپ قرار دارد. این محله در زمان قدیم، محله رجال و مردان بزرگ سیاسی و فرهنگی بوده است و معماری آن نیز مربوط به دوران صفوی میباشد. و همدان و دینور صادر می شد و زعفران بسیار در آنجا به عمل می آمد. از آنجا که دخمه در فاصله زیادی از آبادیها قرار داشت و بهنوعی به دور از تمدن بود، برای دسترسی به آن باید از جاده استفاده میکردند. فضای مرکزی بنا دارای مقرنس های گچی است که به نقاشی مزین شده و از چهارسو به چهار ایوان باز می گردد.

این بنا مربوط به دوره پهلوی است . برای دسترسی به خانه دهدشتی اصفهان میتوان به راحتی از مترو اصفهان استفاده کرد و با پیاده شدن در ایستگاه مترو امام حسین (ع) و چند قدم پیاده روی، به این خانه رسید. همان طور که قبلاً نیز گفته شد، بسیاری از خانه های تاریخی اصفهان تغییر کاربری داده و به اقامتگاه و هتل تبدیل شدهاند و خانه کیانپور نیز یکی از این خانههایی است که امروزه به عنوان اقامتگاه سنتی فعالیت میکند. علاقمندان میتوانند با توجه به اقدامات انجام شده، از این مکان دیدنی یزد بازدید کنند. آبزیان رنگارنگ به این طرف و آن طرف حرکت می کنند و می توانید بدون نگرانی آنها را مشاهده کنید. باغ پرندگان در سال 1375 در زمینی به مساحت 55000 متر مربع افتتاح شد. دخمه، برج خاموشان یا برج سکوت مکانی بر فراز بلندی است که اجساد در آنها قرار داده میشدند تا خوراک حیوانات و پرندگان شوند. جالب است بدانید که در این مجموعه می توانید بزرگترین اسکلت مار بوآ کشور را مشاهده کنید. تمام کوچه پس کوچه های شهر یزد به خودی خود میتوانند گزینهی بسیار خوبی برای گردش و تفریح باشند، چه برسد به جاهای دیدنی آن؛ شما میتوانید علاوه بر دیدن بهترین جاهای یزد، در خود این شهر نیز گشتی بزنید و از دیدن بافت قدیمی و تاریخی آن غافل نشوید.

Ice Cream Man cream ice man moustache vector بروجرد از دورة صفوی بتدریج ، به یکی از مراکز صنعتی (کارگاهی ) و افزارمندی ایران تبدیل شد و ساختار صنعتی خود را تا اواسط دورة قاجاریه نگه داشت . آب و هوایش وسط است و شرابش نیکوست و در او زعفران بسیار بود.» از لحاظ تقسیمات اداری ، در تومان لُر کوچک ، در ولایت عراق عجم ، قرار داشت ( نزهة القلوب ، ص 70؛ از قرن ششم به بعد، بتدریج نام جبال به عراق عجم تبدیل شد). گنبد طلاکاری شده کلیسا نقاشیهای خیرهکنندهای نیز دارد که از مهمترین آنها به تصاویر 12 حواری حضرت مسیح میتوان اشاره کرد. در بروجرد حکومت می کرد (غفاری قزوینی ، ص 168؛ بدلیسی ، ص 39ـ40). در 414، بروجرد به صورت اقطاع در دست فرهادبن مرداویج دیلمی بود (ابن اثیر، ج 9، ص 330). به گفتة شمس منشی (ص 279ـ280)، در 485، خواجه نظام الملک طوسی (وزیر الب ارسلان و سلطان ملکشاه ) در بروجرد از شهرهای لُر کوچک با کارد به قتل رسید. عمارت عالی قاپو مرتفع ترین بنای دوره حکومت صفوی محسوب می شود. دلیل این مسئله هم تکمیل ساختمان در طی ادوارهای مختلف است که از سمت میدان نقش جهان 2 طبقه، پشت عمارت 5 طبقه و از اطراف عمارت 3 طبقه دیده می شود که با طبقه همکف این بنا می توان گفت مجموعاً 6 طبقه است. معماری این دوره به عنوان نمونه ای مناسب از هماهنگی وتلفیق بنا با محیط پیرامون که حاصل عوامل مختلف اقلیمی، تاریخی، اقتصادی، فرهنگی است و بیشترین تاثیر و بهره گیری از اقلیم و شرایط سیاسی و اجتماعی دوره ایلخانی و سلجوقی بهره جسته است. پس اگر به دنیای زیر آب علاقه دارید، فرصت مطالعه این پنل ها را از دست ندهید تا با دنیای مرموز زیر آب بیشتر آشنا شوید. قطر این دخمه ۲۵ متر و ارتفاع دیوار آن از سطح تپه ۶ متر است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.