شنبه ۰۵ آبان ۰۳

هخامنشی (تاریخ، زبان، پرچم و نقشه ایران در دوره هخامنشی)

۱۰ بازديد


تاریخ را برندگان می نویسند، اگر برنده نشوید برای همیشه فراموش خواهید شد! هنگامی که کوروش فرمانروای کشور کوچکی بود، نام بزرگی نداشت، بنابراین ایران را بزرگ‌ترین کشور دوران معاصر کرد و شاهنشاهی هخامنشی، پایه تمدن جهان را پایه‌گذاری کرد. ایران در زمان هخامنشیان شکوهمند بود و مردم در آرامش زندگی می کردند. صحبت از تاریخ هخامنشیان شاید خیلی کوتاه و تکراری باشد، زیرا در هر پاراگراف لازم است از عظمت و تمدن آنها صحبت شود، اجازه دهید حکومت هخامنشیان را به گونه ای متفاوت از گذشته بررسی کنیم. هخامنش را از بالا تا پایین می خوانیم! با دستی بر ایران همراه باشید.

سلسله هخامنشیان چه کسانی بودند و چه کردند؟

زمانی که ایرانیان تحت سلطه آشوریان و مادها بودند، چیش‌پیش یا تیش‌پیش (پدر پدربزرگ کوروش کبیر) پادشاه ایرانیان بود و کوروش کبیر (پدربزرگ کوروش کبیر) جانشین او شد. بر این پادشاهی حکومت کرد و پسرش کامبوج اول (پدر کوروش کبیر) به سلطنت رسید. این مردم پادشاهان پارسیان بودند و حکومت هخامنشی هنوز شروع نشده بود. برخی از مورخان می گویند که ایرانیان در اطراف دریاچه ارومیه زندگی می کردند، اما آشوری ها فشار زیادی بر آنها وارد کردند و به همین دلیل، کامبوج ابتدا به پاسارگاد که مرکز پادشاهی ایران شد، نقل مکان کرد. حرکت او اولین جرقه امپراتوری بود.

حال باید تفاوت شاه ایرانی و شاه هخامنشی 3 نفری که در بالا به آنها اشاره کردیم را درک کنید. این در واقع پادشاه ایران، کوروش کبیر (کوروش دوم)، همان کوروشی بود که بقیه جهان می شناختند. با پیروزی ها و پیروزی های فراوان بر دشمنان. او اولین امپراتوری جهان را به نام هخامنشیان پایه گذاری کرد. و ایجاد نوع جدیدی از امپراتوری او تمدن خود را به جهانیان نشان داد. و تاریخ جهان را تغییر دهد ما شاهان هخامنشی را از کوروش دوم یا کوروش کبیر به بعد می نامیم.

ایران باستان مربوط به دوره هخامنشیان است، بنابراین نمی توان بدون ذکر این کشور از ایران باستان صحبت کرد. از لوح ها و کتیبه های به جا مانده از رژیم غذایی هخامنشیان در خرابه های تخت جمشید، همه آنها تجلیل شده است. شکوه میوه ها و رفاه.

زبان هخامنشی چه بوده است؟

آنهایی که زبان را دوست دارند و تاریخ را می شناسند، می خواهند بدانند زبان هخامنشیان چه بوده و چگونه صحبت می کرده اند؟ فارسی باستان زبان رسمی عصر هخامنشیان بود. زبان پارسی باستان و زبان مادها شباهت زیادی به هم داشتند به طوری که برخی تصور می کنند این دو گویش یک زبان هستند. برخی تصور می‌کنند که زبان فارسی ریشه عربی دارد، اما این تصور اشتباهی است، زیرا زبان پارسی باستان ریشه در زبان‌های هند و آرپای دارد و در اثر مهاجرت آریایی‌ها به این کشور ایجاد شده است.

شکل پرچم هخامنشیان چگونه است؟

پرچم نماد غرور ملی و میهن پرستی کشور است. پرچم ها اغلب نمادین هستند و هر یک از آنها نشان دهنده آداب، فرهنگ و سنت یک کشور است. در زمان هخامنشیان، عقاب را قدرتمندترین موجود روی زمین می‌دانستند و در پرچم آن‌ها حتی یک عقاب با بال‌های باز نقش بسته بود. ابوریحان بیرونی نیز از نماد عقاب یاد می کند. در کاوشی که در سال 1350 انجام شد، پرچمی به عنوان اولین پرچم ایران کشف شد. اعتقاد بر این است که درفش شهباز به کوروش بزرگ داده شده است، شهباز طلایی در واقع یک عقاب طلایی است که بین پرچم های هخامنشی به پرواز در می آید.

ایران در دوره هخامنشیان چگونه بود؟

شاهان هخامنشی بر خلاف شاهان کوهور که بسیار ضعیف بودند، از عدالت و خرد بالایی برخوردار بودند. آنها نه تنها دلاوری نشان دادند و کشور را فتح کردند، بلکه دستی در فرهنگ و هنر داشتند. هنگامی که این امپراتوری شکل گرفت، ارتش بزرگی به نام گارد جاویدان متشکل از 10000 سرباز زبده تشکیل شد تا به کوروش در تحقق جاه طلبی های خود کمک کند. گارد جاویدان تنها یک وظیفه داشت: گشودن کشور و گسترش قلمرو آن!

البته جنگ کار هخامنشیان نبود! نقشه ایران هخامنشی یک شبه کشف نشد و بیش از 10 پادشاه در آن حضور داشتند، همانطور که در زیر مشاهده می شود، اما دستاوردهای فرهنگی کوروش بزرگ و داریوش بزرگ بسیار تحسین برانگیز است. جهان کوروش کبیر اولین قانون حقوق بشر را نوشت تا همه مردم کشورش راحت و آسوده زندگی کنند و نگران روزگار نباشند.

از سوی دیگر داریوش بزرگ سرزمینی داشت که دشمنانش حتی در خواب شبانه خود ندیده بودند. اداره این کشور بسیار دشوار بود و هرکسی می‌توانست بخواهد در یک بخش شورش راه بیندازد، بنابراین داریوش قوانین و مقررات جدیدی وضع کرد و وسایل ارتباطی را بهبود بخشید تا اطلاعات از دورترین نقاط کشور به راحتی به او برسد. مثلاً یک جاده سلطنتی ساخت و هر 24 کیلومتر یک اداره پست گذاشت تا پیک ها در آنجا استراحت کنند و بر اسب های تندرو سوار شوند. علاوه بر این، داریوش تحول را در ایران با ضرب سکه و توسعه تجارت آغاز کرد.

فهرست شاهان هخامنشی

کر ولیکی

کامبوج.

داریوش کبیر

زنوفیت

اردشیر اول

Hearches II

داریوش دوم

اردشیر II

اردشیر سوم

ارشک

داریوش ال سوم لی

زندگی و سبک زندگی مردم ایران در دوره هخامنشی

هرودوت مورخ یونانی در مورد سفر سلطنتی بسیار ذکر کرده و در مورد ایران در زمان هخامنشیان مطالب جالبی گفته است. او می‌گوید: «ایرانی‌ها از کودکی به فرزندان خود آیین زرتشتی را آموزش می‌دهند، بنابراین صداقت در اولویت زندگی آنهاست. آنها از دروغ متنفرند و آن را یک اشتباه بزرگ می دانند. همچنین فرزندان آنها ورزش هایی مانند دویدن، تیراندازی با کمان، اسب سواری و ... را یاد می گیرند و به شکار به عنوان یک ورزش احترام می گذارند. ایرانی ها برای همسایگان خود احترام زیادی قائل هستند و از اوضاع آگاه هستند.

در آن زمان سطح زندگی مردم خوب و متمدن بود، غذای رایج آنها جو بود که از آن نان، سوپ و غذاهای مختلف درست می کردند، بنابراین تغذیه سالمی داشتند. همچنین گوشت نیز از غذاهای آن زمان بوده است

ایرانیان باستان روزهای خاصی از سال را جشن می گرفتند. این روزها به یاد امساپندان زرتشتی و نام نیک خورشید و نام ماه است! مثلا جشن تیرگان، جشن دیگان، جشن بهمنگان، جشن سپندرمزگان و... از این قبیل جشن های ایران باستان هستند که در دوره هخامنشیان جشن گرفته می شده است.

طبق اطلاعاتی که از آن زمان باقی مانده، مردم در وضعیت خوبی بودند، مردم سالم بودند. پزشکان آن زمان بسیار باتجربه و حرفه ای بودند و بعد از آن در جراحی و پیوند اعضا مشغول به کار شدند. ایران در دوره هخامنشیان کشوری پیشرو بود و مرزهای علمی، فرهنگی و جغرافیایی برای آن اهمیت خاصی نداشت.

البته همه شیرها ویژگی های خاص خود را دارند، درست است که مردم در آن زمان بسیار خوشحال و دلگرم کننده بودند، اما جنگ و شورش با نبردهای طولانی می تواند برای آنها خسته کننده باشد، به خصوص برای مادرانی که پسرش را عضوی از آن می دیدند از ابدیان . پرستار بچه حتی نمی داند چه زمانی فرزندش به کشور برمی گردد یا اصلاً؟

هخامنشیان چگونه ازدواج کردند؟

ازدواج آریایی دوباره در جامعه ایرانی رواج یافته است، اما آنچه امروز می بینیم با آنچه در دوره هخامنشیان رایج بود بسیار متفاوت است. در دوره هخامنشیان، نه تنها تعدد زوجات در میان مردان ثروتمند رایج بود، بلکه از زنان نیز برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده می شد.

ماریا بروسیوس، مورخ بریتانیایی که از صاحب نظران ایران باستان است، موضوع زنان ایران باستان را برای پایان نامه خود انتخاب کرد. وی گفت: نمی توان گفت که شاهان هخامنشی همسران رسمی و غیر رسمی داشته اند، زیرا تعداد آنها بسیار زیاد بوده است. حتی نمی توان گفت که آنها چند فرزند داشتند.

ازدواج در دوره هخامنشیان معمولاً برای پیشبرد اهداف سیاسی و اشرافی بود، برای مثال ازدواج کوروش با کاساندان (دختر پادشاه ایران) برای تدارک نیروهایی برای حمله به امپراتوری ماد بود. نوع دیگری از ازدواج نیز برای تداوم امپراتوری انجام می شد. این بدان معناست که اگر زنی پسری به دنیا آورد و سلطنت را ادامه داد، احترام خاصی برای آنها قائل هستند.

مردسالاری در آن زمان بسیار رواج داشت، اما زنان موتور محرکه خانواده در آن زمان بودند. زن گرمای خانه بود و قدیمی ها معتقد بودند که زن و مرد در کنار هم به پویایی گیتی می انجامد. همانطور که می گویند ممکن است پدری به پسرش حسادت کند، اما دخترش چراغ زندگی او خواهد بود و در روزهای تاریک به او کمک می کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.