دوشنبه ۲۶ شهریور ۰۳

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

۲۹ بازديد
یکی از روش‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس، استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری است. در این روش، شما مدیریت دارایی خود را به دست افراد کارکشته و متخصص می‌سپارید. این صندوق‌ها انواع گوناگون و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و نحوه‌ی سرمایه‌ گذاری در آنها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا هر چیزی را که لازم است درباره صندوق‌های سرمایه گذاری بدانید، برای شما بیان کنیم.

حالا اصلا صندوق سرمایه گذاری چیست؟


صندوق سرمایه گذاری در واقع نهادی مالی است که در قالب یک شرکت و با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند. صندوق‌های سرمایه گذاری معمولا توسط بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری تاسیس شده و دقیقا هم مثل همین نهادها قابل اطمینان هستند. هر صندوق، یک سری ارکان مشخص دارد که هر کدام در تشکیل و اداره آن، نقش مهمی دارند.

ارکان صندوق سرمایه گذاری متشکل از مدیر صندوق، متولی صندوق، حسابرس صندوق، مدیر ثبت صندوق (برای صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال)، مدیر سرمایه گذاری و بازارگردان صندوق (البته فقط برای بعضی از صندوق‌ها) است. به زبان ساده‌تر، متولیان صندوق‌ها، سرمایه‌های خرد و کلان افراد را جمع‌آوری کرده و در دارایی‌های مختلف مثل سهام شرکت‌های بورسی، سپرده‌های بانکی و… سرمایه‌ گذاری می‌کنند. هر کدام از صندوق‌ها هم با توجه به نوع سرمایه‌ گذاری، ریسک و بازدهی متفاوتی به همراه دارند. اما توجه داشته باشید که این ریسک و بازدهی ارتباطی با قابل اطمینان بودن خود صندوق ندارد.

قابل اطمینان بودن صندوق‌های سرمایه گذاری، از طریق نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تامین می‌شود. تمام صندوق‌ها موظف هستند گزارش‌هایی از جمله گزارش‌های عملکرد‌ هفتگی، ماهانه و سالانه خود را منتشر کنند. این گزارش‌ها در دسترس عموم مردم قرار دارد و توسط کارشناسان سازمان بورس هم به دقت بررسی می‌شود.

انواع صندوق‌ سرمایه گذاری


در بین صندوق‌های سرمایه گذاری، محبوب‌ترینشان صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی، مختلط و مبتنی بر سکه طلا هستند که در ادامه به طور مختصر به معرفی آنها می‌پردازیم.

صندوق های بخشی
صندوق سرمایه گذاری بخشی در یک صنعت خاص یا بخش مشخصی از اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌شود که هم می‌تواند مشترک باشد و هم می‌تواند قابل معامله در بورس یا به اصطلاح «ای‌تی‌اِف»(ETF) باشد. می‌شود از این دسته صندوق‌ها برای سرمایه گذاری روی صنایعی مثل فلزات، پتروشیمی، تکنولوژی، بخش غذایی، املاک و … استفاده کرد. هدف صندوق‌های بخشی در واقع دریافت بازدهی هرچه بیشتر از کل بازار با سرمایه گذاری در یک صنعت مشخص است.

صندوق‌های سهامی
صندوق‌های سرمایه ‌گذاری سهامی در استراتژی سرمایه گذاری خود با یکدیگر متفاوت هستند و عمده‌ی دارایی این صندوق‌ها در سهام سرمایه گذاری می‌شود. به یاد داشته باشید که استفاده از این صندوق‌ها ریسک بالایی به همراه دارد و بازدهی آنها هم بیش از هر چیز دیگری بستگی به شرایط کلی بازار سرمایه دارد.

صندوق‌های ثابت
صندوق‌ سرمایه گذاری با درآمد ثابت یکی دیگر از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری است که می‌توان گفت ریسک کمی و همچنین بازدهی نسبتا معقولی دارد. مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای اینکه بتوانند سود قابل‌قبولی برای سرمایه گذاران به ارمغان بیاورند، عمدتا منابع مالی حاصل از فروش واحدهای این صندوق‌ها را به خرید اوراق بهادار کم‌ریسک مثل اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق خزانه اختصاص می‌دهند.

صندوق‌های مختلط
تقریبا نصف دارایی این صندوق‌ها در سهام و نیم دیگر آن در اوراق درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌شود. در نتیجه ریسک و بازدهی صندوق‌های مختلط، چیزی مابین صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی است. توجه داشته باشید که این صندوق‌ها مزایای سهام و اوراق درآمد ثابت را باهم دارند، یعنی هم به‌وسیله سهام می‌توانند بازده بالاتری داشته باشند و هم به‌وسیله اوراق درآمد ثابت نوسانات قیمتی کمتری دارند.

صندوق‌های تضمین اصل سرمایه
امروزه یکی از جدیدترین انواع صندوق‌های سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه، صندوق تضمین اصل سرمایه است که علاوه بر اینکه برای سرمایه‌گذاران‌بازدهی مناسبی دارد، اصل سرمایه آنها را نیز ضمانت می‌کند. این نوع صندوق‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، صندوق‌ تضمین‌ با رکن ضامن و صندوق تضمین با مکانیزم اهرمی. در صندوق‌های تضمین‌ با رکن ضامن از آنجایی که سرمایه اولیه سرمایه‌گذاران توسط یک شرکت سبدگردان تضمین می‌شود، صندوق پس از پذیره‌نویسی واحد‌های صدور و ابطالی، تاسیس شده و شروع به فعالیت می‌کند. اما برای صندوق‌های تضمین با مکانیزم اهرمی، ابتدا واحدهای ای‌تی‌اف پذیره‌نویسی شده و سپس مجوز فعالیت صندوق ای‌تی‌اف اخذ می‌گردد. پس از اتمام این مرحله، مجوز لازم برای واحد‌های صدور و ابطالی صادر شده و فروش آنها نیز آغاز می‌شود.

صندوق‌های شاخصی
هدف صندوق‌های شاخصی، پیروی از یک شاخص پایه است. این صندوق‌ها سعی می‌کنند تا پرتفوی خود را مشابه آن شاخص پایه بسازند. برای همین هم نوساناتی شبیه به همان شاخص خواهند داشت. حالا این شاخص می‌تواند شاخص کل بورس یا شاخص‌های دیگر بازار سرمایه باشد. این صندوق‌ها ریسک مدیریت بسیار کمی دارند و هزینه‌های مدیریتی نیز در آنها ناچیز است.

صندوق‌های مبتنی بر سکه
عمده دارایی این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا که در بازار سرمایه معامله می‌شوند، اختصاص دارد. بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری طلا تقریبا شبیه به بازدهی خود سکه طلا است و در نتیجه ریسک سرمایه گذاری در آنها قطعا کمی بالاتر است.



صندوق‌های بازنشستگی
صندوق بازنشستگی تکمیلی، یک نوع مکانیزم سرمایه گذاری خاص است که وجه موردنظر را برای استفاده در زمان بازنشستگی نگه می‌دارد. هدف اصلی این صندوق، تأمین آینده مالی فرد در دوره‌ی بازنشستگی، آن هم از طریق سرمایه ‌گذاری‌های پایدار و منطقی است. بنابراین، به جای اینکه افراد مستقیما در خرید سهام و اوراق قرضه سرمایه‌گذاری کنند، وجه خود را به این نوع صندوق واگذار می‌کنند تا به هنگام نیاز، از بازدهی مناسب آن بهره‌مند شوند.

ختم کلام
صندوق‌‌های سرمایه ‌گذاری در راستای افزایش تنوع فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه و با سودهای مختلف(روزانه و بلندمدت) ایجاد شده‌اند و مناسب افرادی هستند که وقت و دانش کافی برای بررسی و تجزیه و تحلیل بازار را ندارند. در این مقاله به مفهوم صندوق‌های سرمایه گذاری و همچنین انواع صندوق‌های سرمایه گذاری پرداختیم تا شما بتوانید به راحتی تشخیص دهید کدام صندوق سرمایه گذاری بر حسب معیار و اهدافتان مناسب تر است. از نظر شما بهترین صندوق سرمایه گذاری کدام است؟
ادامه پست: https://econome.ir/what-is-investment-fund/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.