جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

بیان چیست و چه کاربردی دارد؟

۳,۸۵۶ بازديد


بیان هنری چیست؟ تعریف کوتاه و ساده

فن بیان در واقع توانایی صحبت کردن (در هر موقعیت و زمانی) است. در مورد هنر، علاوه بر این، شما کی هستید؟ کاری که انجام می دهید، با چه کسی صحبت می کنید، مهارت های ارتباطی شما مهم است.

فقط از زبان خود استفاده کنید، باید تکنیک خود را بهبود بخشید. اگر می خواهید با دوستانتان ارتباط خوبی برقرار کنید، با جامعه به خوبی کنار بیایید، خود را به خوبی به مخاطبان ابراز کنید و از صحبت و تعامل با شما لذت ببرید، باید «مهارت های کلامی» خوبی داشته باشید.

از طرف دیگر انسان ها دائما در حال ارتباط هستند. ارتباطی که از طریق کلام و گفتگو شکل می گیرد و ادامه می یابد. تمام ارتباطات ما، چه تجاری و چه خصوصی، مبتنی بر کلمات و عبارات است. آن وقت به راحتی می توان فهمید که هنرهای بیانی چنان نقش مهمی در زندگی ما دارند که می توان آن ها را به عنوان هنر و مهارت معرفی کرد. این مهارتی است که همه ما به آن نیاز داریم. در این مقاله نگاهی دقیق تر به تکنیک های بازنمایی و اهمیت آنها خواهیم داشت. بنابراین هنر بیانی یعنی دانستن چه، کی و چگونه گفتن.

ویژگی های داشتن تکنیک های بیان مناسب

در واقع ما باید کلمات و زبان خود را در زمان مناسب، با صدای مناسب و به شیوه صحیح با دیگران در میان بگذاریم. البته این یک توصیف کلی است و لازم است هر یک از این ویژگی ها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. به همین دلیل، ما بیشتر از این سه ویژگی را به شما ارائه خواهیم داد:

1. انتخاب کلمات، مهمترین نکته برای بیان قوی!

قبل از شروع صحبت، باید کلمات را انتخاب کنیم. ابتدا باید دید کلی نسبت به آنچه می خواهیم بگوییم داشته باشیم و سپس به بیان آن بپردازیم.

در واقع یکی از مهم ترین مشکلاتی که افراد در صحبت های خود دارند این است که در انتخاب کلمات خوب عمل نمی کنند که باعث می شود خود را خوب بیان نکنند. البته هر کلمه ای معنایی دارد و رایج است که ما انتخاب ها و موقعیت های زیادی داریم، با این حال همیشه یک کلمه بهتر و دقیق تر وجود دارد که بیانگر آنچه ما و گفتن و گفتن است، باشد.

بنابراین اولین رکن در توسعه  دوره فن بیان زهرا شیراحمدی، برخورد صحیح با کلمات و انتخاب خردمندانه آنهاست.

2. زمان و مکان گفتگو تعیین می کند که چقدر بیان شما خوب یا بد است!

یکی دیگر از مسائل مربوط به تکنیک ارتباط، زمان و مکان گفتگو است. همه ما این ضرب المثل معروف را شنیده ایم که می گوید: «هر کلمه ای جای خود را دارد و هر نقطه ای جای خود را دارد». در واقع باید مراقب باشیم که با توجه به هدف و موضوعی که در نظر داریم در زمان و مکان مناسب صحبت کنیم. به عنوان مثال، خیلی منطقی نیست که ما در یک مهمانی پیش رئیس خود برویم و از او درخواست افزایش حقوق کنیم. بلکه بهتر است درخواست خود را در ساعات اداری و در محل مناسب بیان کنید.

3. اهمیت لحن در بیان کمتر از کلمه و زمان و مکان نیست!

سومین ویژگی فن بیان، استفاده از لحن و شیوه مناسب بیان کلمات است. البته باید لحن و لحن مناسبی را برای شرایط اتخاذ کنیم.

به عنوان مثال، یک درخواست می تواند محترمانه باشد اگر کلمات محترمانه و لحن محترمانه باشد. اغلب اتفاق می افتد که یک فرد کلمات محترمانه را برای گفتگو انتخاب می کند، اما آن را با لحنی پرخاشگرانه بیان می کند.

طبیعی است که چنین مکالمه‌ای نمی‌تواند گفت‌وگوی ماهرانه‌ای باشد، زیرا به همان اندازه که ما می‌گوییم مهم است، نحوه گفتن آن نیز مهم و شاید مهم‌تر است. پس سومین ویژگی تکنیک بیانی، لحن صدا و نحوه بیان است.

عبارات خوب برای استفاده چیست؟

فواید ارتباط خوب چیست؟

الگوهای بیان به قدری گسترده هستند که در زیر تنها به برخی از کاربردهای آنها می پردازیم.

تفصیل در هنگام سخنرانی عمومی استفاده می شود

برای گفتار و رفتار ضروری است.

مشاوران و روانشناسان باید این حساب را داشته باشند!

وکلا باید مهارت های ارائه قوی برای دفاع از پرونده خود (و البته قاضی) داشته باشند.

همه افراد باید هنگام مصاحبه یا ارائه در برنامه های مختلف از تکنیک های بیان خوبی برخوردار باشند.

در مصاحبه های شغلی می تواند شانس موفقیت ما را افزایش دهد!

این می تواند یک ابزار قدرتمند در دستان ما در هنگام انجام کارهای روزانه و چت با دوستان باشد!

توانایی صحبت کردن برای گرفتن حقوق و جلوگیری از ظلم مهم است!

از تکنیک های بیانی برای بیان درست احساسات شما در زندگی عمومی استفاده می شود.

چه چیزی هنر بیان نیست؟

هنر بیان چیست؟

گاهی اوقات افراد در درک تکنیک بیان اشتباه می کنند. پس باید گفت که فن بیان چیست:

❌ مهارت صحبت کردن زیاد نیست

خیلی وقت ها مردم از فصاحت و فصاحت صحبت می کنند. در این مورد باید گفت که فن بیان غیبت نیست و اتفاقاً اکثر صحبت ها می تواند به بیان ما آسیب برساند. در واقع، ما باید مراقب باشیم که حد و مرزی را در گفتگو حفظ کنیم و تصور نکنیم کسی که بیشتر صحبت می‌کند، در واقع حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.

❌ فن بیان زبان غنی نیست

بسیاری از مردم فکر می کنند که هنر سخنرانی در جمع، بزرگ گفتن، دروغ گفتن و فریب دادن دیگران است. اما در این مهارت، قصد استفاده از کلمات و جملات برای فریب و فریب دیگران نیست، بلکه هدف اصلی از استفاده از عبارات، برقراری ارتباط سالم و موثر است. بنابراین باید بدانیم که فن بیان، زبان قطوری نیست.

❌ عبارت فعلی پاسخگو نیست

عبارت فعلی نیز پاسخی نیست. پاسخ دادن به یکدیگر به شیوه پینگ پنگ نه تنها نوعی بیان نیست، بلکه می تواند مکالمات ما را خراب کند. در واقع فردی که به دنبال پاسخ است معمولا و بلافاصله به دنبال پاسخ در دیگران می گردد و این می تواند مکالمه او را سخت کند.

❌ داشتن صدای خوب هنر زیبایی نیست

داشتن صدای خوب با خوب صحبت کردن یکسان نیست. البته صدای خوب جذاب و هدیه فوق العاده ای است، اما صدای خوب فقط در قسمت کوچکی از بیان ما می تواند موثر باشد و کلام و لحن ما و همچنین زمان و مکانی که برای صحبت انتخاب می کنیم بسیار بیشتر است. . مهم است.

آیا ما واقعاً مؤثر هستیم یا فقط فکر می کنیم؟

آیا واقعاً بیان خوبی وجود دارد یا فقط آن را تصور می کنیم؟

اکثر اهالی هنر نشر فکر می کنند که تکنیک های چاپ خوبی دارند و نیازی به آموزش در این زمینه ندارند! باید تشخیص داد که ما ملاک بیان خودمان نیستیم و در واقع این دیگران هستند که تصمیم می گیرند که آیا بیان ما خوب (یا حداقل قابل قبول) است یا خیر.

متأسفانه، توهم نفس از توانایی ما قوی است. توجه شما را به یک مطالعه جالب در این زمینه جلب می کنم: مطالعات بسیاری نشان داده است که بخشی از جامعه بر این عقیده هستند که در جایگاه خود جزو قدرتمندترین افراد هستند. در واقع همه ما دیده ایم که بسیاری از مردم فکر می کنند برتر و خاص هستند.

در ادامه شما را با مطالعه ای به نام "دانینگ کروگر" آشنا می کنم که در سال 2000 برنده اسکار شد.

در این مطالعه، به آزمودنی ها وظایف خاصی داده شد که سوالاتی مانند منطق، ریاضی، تجزیه و تحلیل، سوالات دستور زبان یا اینکه این شوخی چقدر خنده دار بود را حل می کرد و از آنها خواسته شد عملکرد خود را در آزمون ها با دیگرانی که همان گروه را گزارش می دهند مقایسه کنند. انجام دادن

نتایج به 4 دسته تقسیم می شوند و نشان می دهند که همه در 50 درصد برتر رتبه بندی شده اند!

جالب‌ترین نتیجه این بود که افرادی که برای حل مسئله کافی نبودند و پاسخ‌های اشتباه بیشتری داشتند، به همان اندازه موقعیت خود را اشتباه ارزیابی کردند و قدرت و دقت برآورد آزمودنی را بهبود بخشیدند.

در مورد رانندگی نیز مطالعه مشابهی توسط Sonson انجام شد که در آن 161 دانش آموز از سوئد و آمریکا برای ارزیابی مهارت های رانندگی خود در زمینه های مختلف انتخاب شدند و نتایج به شرح زیر بود:

93 درصد آمریکایی ها و 69 درصد سوئدی ها خود را از نظر مهارت های رانندگی جزو 50 درصد برتر می دانند و 88 درصد آمریکایی ها و 77 درصد سوئدی ها در مورد ایمنی رانندگی اظهاراتی مشابه دارند!

متاسفانه این موضوع در مهارت های ارتباطی زهرا شیراحمدی و افرادی که واقعا در این زمینه ضعیف هستند بسیار پررنگ است و ما ادعا می کنیم که مهارت های ارتباطی ما بسیار قوی است و در ارتباط اول هستیم! اما اگر در نقطه کوری قرار دارند و تصور درستی از خود ندارند و مهارت های ارتباطی آنها نه تنها کمکی به آنها نمی کند، چه کنیم که برای زندگی آنها نیز مضر است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.