گاهی اوقات برای پادکستها، کتابهای صوتی، فیلمها و تیزرهای تجاری، بخشهای صوتی نرمافزار، احوالپرسی و غیره به صدایی گرم و قابل ارتباط نیاز دارید. در این مقاله سعی می کنیم هر آنچه را که در مورد صحبت کردن نیاز دارید به شما ارائه دهیم.
انتقال هر پیامی از طریق صدای انسان اثربخشی آن را افزایش می دهد. اما برای موفقیت بیشتر در این زمینه، گویندگان، متخصصان صدا، میکس و مسترها نیاز به آگاهی کامل و ارزیابی مناسب دارند. با توجه به اهمیت ارتباط گفتاری در ارتباطات انسانی، هنر سخنوری را می توان از عوامل تاثیرگذار در این زمینه دانست. نوع صدا، ژنتیک و بسیاری از عوامل خدادادی دیگر نقاط قوت گوینده هستند، تکنیک صحبت کردن، سبک صحبت کردن و نحوه صحبت کردن گوینده مهارت هایی هستند که با تمرین و آموزش به دست می آیند و تقویت می شوند. بسیاری از کسب و کارها نیز سخنرانانی را استخدام می کنند تا بر نقش ارتباط گفتاری با مخاطب تأکید کنند.
گوینده چیست؟
Speaking به معنای امروزی آن واژه ای نسبتاً جدید است که حدود 70 سال پیش با ظهور و گسترش «رادیو» به فرهنگ لغات فارسی اضافه شد. در لغت نامه ها و روایات گذشته سخن گفتن به معنای سخن گفتن، صحبت کردن، آواز خواندن، قوالی، قصه گفتن، سرود، شعر و غیره است. موضوعی که بیش از هزار سال است در نوشته های ادبی و کلاسیک شعر و نثر و فرهنگ فارسی زبانان جامعه ایران با معانی مشابه رواج داشته است.
اسپیکینگ در کاربرد حرفه ای و مدرن آن عبارت است از: فرآیند تبدیل یک اندیشه شفاهی یا نوشتاری به واژه و معنا و رساندن آن به مخاطب به شیوه ای هنرمندانه.
گوینده
امروزه صدا و سیما به ویژه در دنیای ارتباطات و رسانه به عنوان یک حرفه جذاب مورد احترام و تحسین قرار گرفته و در کنار تخصص های مشابهی مانند گزارشگری، بازیگری، دوبله و تفسیر، توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. شبکه های رادیویی و تلویزیونی، گویندگان با استعداد و خساد سال هاست که به عنوان یک شخصیت محبوب مورد احترام و پیگیری مخاطبان رسانه ها بوده است. امروزه، انبوهی از ابزارها و وسایل ارتباطی فردی و جمعی، میلیونها پیام را اعم از مورد نظر یا غیر مورد نظر در هر گوشهای از جهان به مقصد میفرستند که همگی به نحوی بر افکار عمومی تأثیر میگذارند. بدون شک در چنین بازار عظیمی برای نوآوری و جذابیت و همچنین انبوهی از پیام های رنگارنگ، هر بخش عمده ای از رسانه ها و سازمان های ارتباطی ارزش های خاص خود را دارند. اما تا آن زمان نقش بخشی از عوامل ارتباطی انسانی یعنی شخصیت هنری و فرهنگی مهمتر به نظر می رسد. به گوینده، مجری، بازیگر، گزارشگر، صداپیشه و خواننده ای اطلاق می شود که تأثیرش در رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون در بازتاب افکار عمومی به وضوح قابل مشاهده است.
بیان هنری چیست؟
فن بیان، استفاده صحیح از کلمات و برقراری ارتباط با مخاطب است. به عبارت دیگر درست و برازنده صحبت کنید و با شرایط هر فرد و مکانی کاملا سازگار باشید. همیشه به یاد داشته باشید که قوانین را رعایت کنید. وقتی این دو تکنیک را یاد بگیریم، می توانیم در هر زمان و مکان به درستی صحبت کنیم و ارتباط موثری با اطرافیانمان برقرار کنیم.
هنر بیان
تکنیک هایی که به خوب صحبت کردن کمک می کند عبارتند از: تلفظ و تلفظ صحیح، دستور زبان صحیح مانند توجه به مکث و تاکید، حذف کلماتی که قدرت کلمات را کاهش می دهد. مثل من دودلی زیاد در صحبت کردن یا انجام زیاد در مکالمه، واضح و مطمئن صحبت کردن، خویشتن داری و بدون مشکل در کلام، بدون هیچ احساسی بدون کلام، آهسته یا سریع صحبت کردن، تکان دادن. و Voice ساکت نیست، بلکه نوع ظاهر و حالات چهره و سایر اجزای ارتباط غیرکلامی و شیوه صحیح نشان دادن و استفاده از ابزارهایی است که به رساندن خوبی به مخاطب کمک می کند.
برقراری ارتباط موثر و پرنشاط در جامعه یکی از مهارت هایی است که از فن بیان بهره می برید و فن بیان خود را توسعه می دهید.
- ۰ ۰
- ۰ نظر