یکشنبه ۱۸ شهریور ۰۳

طرز تهیه سبزی دلار

۴۰ بازديد


سبزی های دلال را تمیز کنید و تا جایی که ممکن است ساقه ها را دور بریزید زیرا ساقه نازکی دارند. (البته به جز نعناع با ساقه های ضخیم و سفت)

مقدار روغن نباتی به اندازه ای است که مقدار گشنیز زیاد و نعنا کم است. با افزایش مقدار نعناع در سبزی دلال رنگ سبزی تیره می شود و برعکس هر چه گشنیز بیشتر باشد رنگ سبزی دلال روشن تر می شود.

بعد از شستن سبزی، آن را چندین بار بشویید تا کاملا تمیز و ضد عفونی شود.

سبزیجات را در آبکش بریزید و بگذارید کاملا خشک شوند.

سابجی دلال را با سبزی خردکن یا غذاساز خرد کنید تا کاملا له شود و اثری از ساقه و برگ آن نمایان نباشد.

سبزی دلال را می توان بدون افزودن نمک بسته بندی کرد و در یخچال نگهداری کرد و در تهیه غذا استفاده کرد. همچنین می توانید نمک بیشتری را به مقدار کم اضافه کنید و در ظرف شیشه ای تمیز به مدت چند ماه در یخچال نگهداری کنید.

بعد از تهیه سبزی دلار، ماست دلخواه را اضافه کنید و به همراه غذای اصلی سرو کنید.

دو نکته مهم

افزودن نمک از خراب شدن و کپک زدن دلال سبزی جلوگیری می کند و مدت زمان بیشتری در یخچال نگهداری می شود.

اگر به گیاهان محلی دسترسی ندارید، می توانید به جای اوجی از ریحان و به جای سورگوم یا سمبر از نعناع استفاده کنید.

مقدمه ای بر موضوعات اثر سابجی دلال

1. گربه

یکی از مطالب سبزی دلال کوتکوتو است که در گیلان به آن خلوش نیز می گویند. کوتکوتو در بهار دارای برگهای جوان و ساقه کوتاه است و به مرور ساقه رشد می کند و گلهای صورتی رنگ می دهد. برگ های این گیاه از لحظه داشتن ساقه یک سانتی متری تا گلدهی قابل استفاده است. این سبزی طبع گرم دارد و نرم کننده و ملین است. کوتکوتو تقویت کننده معده است و ترکیب آن با رب انار نوشیدنی دارویی برای معده درد محسوب می شود.

2. بوی انجیر

از دیگر ترکیبات گیاهی دلال روغن انجیر است که دارای برگها و کرکهای نرم و لطیفی است. این گیاه دارای ساقه خشک و شکننده است و بوی خوبی دارد. انجیر شیرین بویی شبیه بوته مرزه دارد اما بوی آن کمتر از بوته مرزه است. این گیاه طبع گرمی دارد و مصرف آن با غذای سرد توصیه می شود.

ساعت من-چوچک

چوچاق که با نام های شوشاخ، شش شاخ، زولنگ، زونا و بوکناک نیز شناخته می شود، یکی از اجزای سبزی دال است که در فصول مختلف ظاهر متفاوتی دارد. در پاییز، برگ های این گیاه شبیه شاهی یا اسفناج غلیظ است که سطحی صاف دارد و ساقه آن به زمین نمی چسبد. گیاه چوچاق در فصل بهار شبیه بوته است و دارای برگ های نوک تیز است. پس از پایان دوره رشد برگ این گیاه، بوته ای خاردار با گل های آبی مایل به بنفش باقی می ماند. برگ های چوچک سفت است و طعم خاصی ندارد، اما به دلیل عطر فوق العاده ای که دارد در تهیه بسیاری از غذاها استفاده می شود.

4. آب (اعضای وحشی)

آجی یا پونه کوهی وحشی یکی از ترکیبات گیاهی دلال است که در گودال ها و زمین های مرطوب می روید. گیاهی است علفی و بوته ای با برگ های بیضی شکل و نوک تیز با دندانه های منظم و کوچک. این برگ ها بوی بسیار تند و تند و طعمی ترش و تلخ دارند که مدتی بعد از خوردن غذا احساس سرما در دهان ایجاد می کند. گیاه آجی در رفع سردرد و گیجی موثر است و از بِه آن برای سرماخوردگی و سرفه استفاده می شود. این گیاه طبع گرم دارد، ضد درد و کوفتگی عضلات، تقویت کننده اشتها و معده و رفع سکسکه است.

5. سوزانبر

رزماری که با نام‌های آویشن وحشی، آویشن خزنده و آویشن برکلند نیز شناخته می‌شود، یکی از ترکیبات سبزیجات دلال است. این گیاه معطر دارای گلهای کوچک بنفش و سفید است و از خانواده نعناعیان است. این گیاه حاوی پروتئین، ویتامین های A، B، C، D، E و K و مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، آهن، سدیم، منیزیم، پتاسیم، روی، مس، منگنز و گوگرد است و در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. . از خواص سنبر می توان برای درمان پا درد و سرمازدگی، بی اشتهایی، احتباس ادرار، سرفه، آسم، سکسکه، ناراحتی های معده، ناراحتی های عصبی و روانی، ضعف و خواب آلودگی، بیماری های کبدی، خار و روماتیسم، درد مفاصل و رفع ناخوشایند استفاده کرد. مشکلات بوی پا وی همچنین به میگرن و سردردهای عصبی اشاره کرد.

استفاده شده توسط سابجی دلال

سبزی دلال را می توان با کشک، ماست و خیار ترکیب کرد و یک دسر خوشمزه درست کرد و می توان آن را با غذاهای اصلی سرو کرد.

سبزی دلال را با گشنیز مخلوط کرده و با کاهو به عنوان پیش غذای خوشمزه سرو می کنند.

ترکیب سبزی دلال با میوه های ترش مانند پرتقال، سیب ترش، توت قرمز، کیوی، بادام و گوجه سبز طعم دلچسبی ایجاد می کند. در شمال گوجه خام بدون هسته را خرد می کنند و با سبزی دلال مخلوط می کنند تا غذای خوشمزه ای به نام آلوچه دشکن درست شود.

سبزی دلال را با نمک فراوان مخلوط کرده و با خیار میل می کنند تا طراوت خیار را متعادل کند.

در شمال از سبزی دلال برای تهیه غذاهایی مانند کباب ترشی و کال کباب استفاده می شود.

ترکیب سبزی دلال با زیتون پرورشی یک غذای لذیذ را ایجاد می کند که می توان آن را به عنوان غذای اصلی سرو کرد.

استفاده از دلال سبزی به مقدار کم در غذاهایی مانند کوکو سبزی و قورمه سبزی غذا را خوشمزه تر می کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.