پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

طرز تهیه خورش سبزی خوش رنگ و خوشمزه

۲,۳۱۳ بازديد


خورش قورمه سبزی

خورش قورمه سبزی یکی از پرطرفدارترین خورش های ایران است که قدمت آن به 2000 تا 5000 سال می رسد. خورش کورماه سبزی یکی از بی نظیرترین غذاهای ایرانی است که در اکثر نقاط کشورمان با دستور پختی خاص تهیه می شود. البته در برخی شهرها این خورش را با مواد دیگری درست می کنند که تفاوت چندانی با هم ندارند، مثلاً به جای لوبیا قرمز از لوبیا و در بعضی جاها به جای آب پز معمولی از غذاهای معطر کوهی و محلی استفاده می شود. سبزیجات استفاده می شود. با مواد این دستور پخت قورمه سبزی برای 4 نفر می توانید تهیه کنید. اگر می خواهید بیشتر یا کمتر بپزید، به سادگی مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. روز پارسی را با کلاس آشپزی خورش سبزی بمانید.

مواد لازم برای خورش سبزی 4 نفره

1 عدد پیاز بزرگ

3 عدد لیمو عمان

200 گرم لوبیا قرمز

500 گرم سبزیجات خورشتی

خورش گوشت 400 گرم

روغن مایع به مقدار لازم

هالن، pupur du a thyrmerig os oes angen

طرز تهیه سوپ سبزیجات

مرحله 1: سبزیجات را آماده کنید

برای جلوگیری از نفخ بعد از خوردن خورش ماش و سهولت در پخت لوبیا قرمزها را از شب قبل در قابلمه آب خیس کنید و در صورت امکان دو یا سه بار آب آن را عوض کنید. این کار علاوه بر کاهش تورم لوبیا قرمز باعث سبک شدن و سرعت بیشتر لوبیا می شود.

مرحله 2: پیاز و گوشت را بپزید

برای شروع پخت، ابتدا پیاز را پوست گرفته و ریز خرد کنید. تابه مناسبی را روی آتش بگذارید و داخل آن روغن بریزید. پس از داغ شدن روغن، پیاز خرد شده را با کمی زردچوبه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم شود. به پختن مخلوط گوشت و پیاز ادامه می دهیم تا همه قسمت های گوشت تغییر رنگ داده و سرخ شوند.

مرحله سوم: لوبیا قرمز را بجوشانید

یک قابلمه کوچک روی اجاق بگذارید و کمی آب اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب به سرعت بجوشد و لوبیا قرمز را به مدت 15 دقیقه به آب در حال جوش اضافه کنید تا رنگ آن از بین برود. اگر این کار را نکنید، رنگ قرمز اولیه می تواند خورش را کدر کند.

مرحله 4: لوبیاها را اضافه کنید

سپس چغندر را بشویید و به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. چغندر قرمز را با مخلوط گوشت و پیاز تفت دهید، سپس چند فنجان آب جوش به ماهیتابه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت و حبوبات با حرارت بسیار ملایم بپزند.

مرحله 5: سبزیجات را اضافه کنید

در مرحله بعد سبزی های تفت داده شده را بعد از تمیز کردن و شستن ریز خرد کنید، سبزی ها را در تابه مناسبی با روغن بریزید و تفت دهید تا سبزی ها سرخ شوند.

مرحله ششم: سوپ سبزیجات را آماده کنید

اگر در مراحل اول پخت خورش نمک اضافه کنیم، گوشت بیشتر می پزد. لیمو عمانی را باید با چنگال سوراخ کنید و در یک لیوان آب قرار دهید تا تلخی آن خارج شود و خورش تلخ نشود یا می توانید لیمو عمانی را از وسط نصف کنید و دانه های لیمو را بردارید و داخل آن بریزید. یک لیوان آن را با آب ولرم مخلوط کنید و یک قاشق روی آن بگذارید تا کاملا خیس شود. بعد از چند بار جوش آمدن سبزی ها، لیمو عمانی را اضافه می کنیم. حالا بگذارید خورش استراحت کند و آماده استفاده شود. هر چه خورش بیشتر روی حرارت کم بماند بهتر می شود. اگر خورش را قبل از سفت شدن سرو کنیم، آب خورش از مواد دیگر خورش جدا می شود و حالت خوبی ندارد.

مطالعه از منبع:  https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-خورش-قورمه-سبزی-جا-افتاده/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.