جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

راهنمای خرید اسکنر

۲,۶۵۸ بازديد

راهنمای خرید اسکنر اداری و خانگی

عصر تکنولوژی چنان در حال پیشرفت است که اسناد و تصاویر کاغذی جایگاه خود را در زندگی ما از دست داده اند. زیرا با کمک اسکنر می توانیم همیشه یک کپی دیجیتالی از اسناد را همراه خود داشته باشیم. تنوع موجود در بازار، انتخاب مدلی را که به بهترین وجه با نیازهای ما مطابقت دارد، دشوار کرده است. به همین منظور در این راهنما سعی شده است تا شما را از انواع اسکنرها، کاربردها و ویژگی های آن ها آگاه کرده و نکات کلیدی خرید آن ها را به شما ارائه دهیم.

اسکنر چیست و چه کاربردی دارد؟

اسکنر یک دستگاه الکترونیکی است که عکس‌ها، اسناد، تصاویر و اسناد کاغذی را به کپی‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند که می‌توانند با استفاده از یک یا چند حسگر و پرتوهای نور روی رایانه‌ها مشاهده و ویرایش شوند. اساسا یک اسکنر را می توان به عنوان یک دستگاه ورودی کامپیوتر در نظر گرفت. تهیه کپی اسناد دیجیتال و الکترونیک در دنیای امروز برای انتقال سریع و ایمنی آنها بسیار حائز اهمیت است و همین مورد آن را بسیار برجسته و موثر کرده است.

اسکنر ابزاری عالی برای دیجیتالی کردن اسناد، اسلایدها، عکس‌ها و سایر اسناد است. این دستگاه ها بسته به کاربرد مورد نظر در مدل های مختلفی به فروش می رسند. انواع مختلفی با قابلیت ها و کاربردهای مختلف وجود دارد که پرکاربردترین آنها عبارتند از:

اسکنر تخت

اسکنر داخلی به دلیل طراحی سبک و کاربری آسان یکی از محبوب ترین مدل ها در بین کاربران است. این دستگاه دارای صفحه نمایش شیشه ای است و بسیاری از انواع آن دارای فناوری اسکن NFC (سنسور تصویر تماسی) هستند. برای استفاده از فیبرهای نوری برای عکس گرفتن. ابعاد این مدل A4 بوده و تا رزولوشن 2000 dpi را پشتیبانی می کند.

اسکنر تخت اچ پی و اسکنر تخت کانن

عکس، کاغذ یا سند شما روی شیشه قرار می گیرد و نور از زیر شیشه می تابد. سپس حسگر دستگاه نور منعکس شده را می گیرد و آن را همراه با منبع نور روی آینه حرکت می دهد تا سند را اسکن کرده و یک کپی دیجیتال تهیه کند. به عبارت دیگر، نوری که روی سند می افتد، پیکسل های آن شی یا سند را به عنوان یک کپی دیجیتال در حافظه دستگاه ذخیره می کند.

این مدل برای اسکن عکس، کتاب و مجلات قطور انتخابی بسیار مناسب است. یکی از با کیفیت ترین برندهای موجود در بازار اسکنر تخت اچ پی و اسکنر تخت کانن است.

اسکنر اسناد یا اسکنر با ورق تغذیه

اسکنر سند یا برگه دارای سیستم تغذیه خودکار (ADF) است و از این رو اسکن سطح بالا بدون نظارت کاربر امکان پذیر است. می توانید اسناد خود را در فیدر آن قرار دهید و دستور اسکن را صادر کنید. اتفاقی که در مدل تخت افتاد و حسگر و منبع نور برای گرفتن تصویر روی شیشه حرکت کردند، در این مدل سند شما به کمک دستگاه حرکت می کند.

اسکنر اسناد کانن

توجه داشته باشید که دستگاه کپی اسناد برای مصارف اداری مناسب است و به همین دلیل به آن دستگاه کپی اسناد اداری و حرفه ای نیز می گویند. این مدل برای اسکن اسناد یک صفحه ای مناسب است و نمی تواند اشیاء و اسناد ضخیم مانند کتاب و مجلات را اسکن کند. یکی از بهترین محصولات موجود در بازار دستگاه کپی اسناد کانن است.

اسکنرهای دستی و قابل حمل

اسکنر دستی یا پرتابل ابعاد کوچک تری نسبت به سایر مدل ها دارد و برای کاربرانی که در سفرهای کاری نیاز به اسکن اسناد و تصاویر دارند گزینه بسیار مناسبی به حساب می آید. کیفیت و وضوح نسخه دیجیتال به دست آمده از این مدل نسبتا پایین است و برای اسنادی که نیاز به وضوح بالا دارند قابل استفاده نیست.

یک اسکنر قابل حمل

با وجود برندهای مختلف اسکنر در بازار، پیدا کردن مدل مناسب و مناسب برای شما دشوار است. انتخاب بهترین نوع معمولاً به این بستگی دارد که آیا کاربر برای برنامه های تجاری خرید می کند یا اینکه دستگاه در خانه استفاده می شود. در زیر با توجه به نوع کاربر به دسته‌هایی تقسیم می‌شویم:

اسکنر خانگی

بهترین اسکنر خانگی اسنادی مانند رسید، اسناد شخصی، عکس‌های خانوادگی، صفحات کتاب و مجلات براق را به فایل‌های دیجیتال تبدیل می‌کند و آنها را در فضای ذخیره‌سازی نگهداری می‌کند. برای انتخاب مدل مناسب برای استفاده شخصی، به سرعت اسکن، کیفیت و کیفیت تصویر، نرم افزارهای سازگار با عملکردهای مختلف مانند مدیریت فایل PDF قابل جستجو، ویژگی های ویرایش عکس و نامگذاری خودکار اسناد توجه بیشتری می کنیم.

اسکنر تخت Canon CanoScan Lide 220

اسکنر تخت بهترین و مناسب ترین انتخاب برای تهیه کپی دیجیتال اسناد شخصی در منزل است. اسکنر تخت Canon CanoScan Lide 220 یکی از بهترین نمونه ها است.

اسکنر اداری و تجاری

ادارات، سازمان ها و واحدهای تجاری همیشه با حجم زیادی از اسناد کاغذی مواجه هستند که باید در نسخه دیجیتال آرشیو شوند. گاهی اوقات زمانی که کاربر با اسکن صدها یا حتی هزاران صفحه در هفته سر و کار دارد، اسکنر سند یا برگه گزینه بهتری است. در اینجا وضوح یا کیفیت تصویر مهم نیست. بلکه سرعت اسکن.

اسکنر اسناد Canon Image Formula DR-C225

زمان بندی در استراتژی های کسب و کار و مدیریت بسیار مهم است. بنابراین دستگاهی با سرعت 30 ppm انتخاب بهتری نسبت به دستگاهی با سرعت 10 ppm محسوب می شود. وجود تغذیه خودکار اسناد (ADF) و اسکن دورو می تواند در افزایش سرعت اسکن در ادارات و مراکز تجاری بسیار موثر باشد. اسکنر اسناد CanonFORMULA DR-C225 را می توان یک ابزار اداری قدرتمند در اداره و تجارت دانست.

اسکنرها

برای تهیه نسخه دیجیتالی عکس های خود می توانید از دو نوع اسکنر تخت و فیلم استفاده کنید. اما در بین این دو گزینه، اسکنر تخت یا عکس به دلیل قیمت مناسب، سهولت استفاده و تطبیق پذیری بیشتر در بین عکاسان محبوبیت بیشتری دارد. اکثر این دستگاه ها تمام فرمت های تصویر دیجیتال را پوشش می دهند. همچنین به این معنا نیست که یک دوربین فیلم ارزان قیمت وجود دارد. اما بسیاری از آنها فقط نگاتیوها را اسکن می کنند که محدودیت های زیادی دارند و مدل های ارزان قیمت آنها کیفیت بسیار پایینی را ارائه می دهند.

اسکنر اسناد HP ScanJet Pro 3500 f1

شما می توانید فیلم ها و اسلایدهای خود را با کیفیت بسیار معقول و با کمی پول بیشتر از خرید یک اسکنر تخت خریداری کنید. اسکنر ضمیمه HP ScanJet Pro 3500 f1 را می توان یکی از بهترین مدل های موجود برای ساخت کپی دیجیتالی عکس ها دانست. خوب است بدانید که استفاده از یک آداپتور شفافیت 35 میلی متری به شما امکان اسکن و اسکن نگاتیو و اسلاید را نیز می دهد.

علائم و معیارهای حیاتی

هنگام تصمیم گیری برای خرید اسکنر، مهم است که هر ویژگی را که مدل های مختلف را متمایز می کند، درک کنید. هر مدل می تواند به طور قابل توجهی متفاوت از مدل های دیگر باشد. اما باید بدانید که هر محصول با عملکرد اجزای آن مشخص می شود و بنابراین آگاهی کافی از این ویژگی ها به شما در انتخاب آن ها کمک زیادی می کند:

تکنولوژی اسکن

فناوری های CIS و CCD عمدتاً در اسکنرهای موجود در بازار استفاده می شوند. CCD (Charged Coupled Device) یک حسگر تصویر است که در یک دوربین دیجیتال قدیمی یافت می شود. در فناوری CCD، از یک لنز واقعی برای نمایش تصویر بر روی حسگر تصویر استفاده می شود. دستگاه های مجهز به این فناوری زمانی مزیت دارند که کاربران کیفیت تصویر بالا را در اولویت قرار دهند.

CIS (Contact Imagine Sensor) نوع دیگری از فناوری اسکن است که برای انتقال اطلاعات تصویر اصلی به مجموعه‌ای از حسگرها استفاده می‌شود و در اسکنرهایی با فناوری فیبر نوری استفاده می‌شود. دستگاه هایی با فناوری CIS نه تنها ارزان تر از مدل قبلی هستند، بلکه برای مصارف شخصی و اداری که به کیفیت تصویر فوق العاده بالایی نیاز ندارند، انتخاب بسیار مناسبی هستند.

یکی از مزیت های اصلی اسکنرهای مبتنی بر فناوری CIS این است که سنسورهای موجود در آنها توسط نرم افزار کنترل می شوند و به همین دلیل هزینه های نگهداری این مدل ها بسیار پایین است. نصب این نرم افزارها بسیاری از محدودیت ها و کاستی های این فناوری را در مقایسه با CCD برطرف می کند.

دقت

وضوح یکی از ویژگی هایی است که اسکنر را از مدل های مشابه متمایز می کند. تعداد پیکسل هایی که یک اسکنر نمایش می دهد، که اغلب با dpi اندازه گیری می شود، وضوح آن را مشخص می کند. مدل‌های DPI بالاتر اطلاعات بیشتری را از یک تصویر مشخص می‌گیرند و جزئیات و کیفیت تصویر بهتری را ارائه می‌دهند.

گاهی اوقات سازندگان اسکنر دو عدد برای وضوح و کیفیت به ما می دهند: وضوح نوری و درون یابی. معمولا عدد کمتر نشان دهنده وضوح نوری است که برای ما نیز مهم است. وضوح درونیابی در اکثر برنامه های پردازش تصویر قابل تغییر است و بنابراین نقش مهمی در انتخاب اسکنر ندارد. به عنوان مثال، اگر سازنده رزولوشن 600 x 1200 dpi را فهرست کند، وضوح نوری 600 dpi است.

رزولوشن های مورد نیاز برای اسناد 300dpi، برای اسکن های با کیفیت بالا و عکس های عمومی 600dpi، برای گرافیک و تصاویر 1200dpi و برای فیلم، اسلاید و نگاتیو 3200dpi است.

عمق اسکن

عمق بیت یا عمق اسکن مقدار اطلاعاتی است که اسکنر می تواند در هر پیکسل ثبت کند. هرچه این عدد بیشتر باشد، اسکنر توصیفگرهای رنگ بیشتری می تواند ضبط کند. بنابراین کیفیت تصویر بالاتر خواهد بود. حداکثر اطلاعات ذخیره شده در هر پیکسل می تواند به معنای اندازه فایل نیز باشد. اکثر جدیدترین مدل های موجود در بازار بین 36 تا 48 بیت عمق یا رنگ را ارائه می دهند. با این حال، برای اکثر کاربران خانگی و اداری، عمق اسکن 24 بیت کافی است.

سرعت اسکن

بسته به میزان استفاده شما از اسکنر، سرعت اسکن این دستگاه مهم است. در اکثر برنامه های خانگی و شخصی، سرعت اسکن یک معیار مهم نیست. اما در برنامه های اداری با اسکن زیاد، سرعت اسکن یکی از عوامل تعیین کننده است. بسیاری از تنظیمات آن، مانند وضوح و عمق اسکن، مستقیماً بر سرعت آن تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر، هر چه این مقادیر بیشتر باشد، اسکن سند بیشتر طول می کشد. واحد اندازه گیری سرعت اسکن ppm (صفحه در دقیقه) است.

چگونگی اتصال

اتصال USB2.0 داده ها را سریعتر از اتصال USB1.0 انتقال می دهد و امروزه اکثر اسکنرها دارای این ویژگی هستند. در واقع این ویژگی شرایطی را برای کاربران فراهم می کند تا با اتصال سریعتر به کامپیوتر، سرعت اسکن اسناد خود را افزایش دهند. البته در حال حاضر دستگاه هایی مانند Canon imageFORMULA DR-M160II مدل با نوع اتصال USB3.0 در بازار عرضه شده اند تا عملیات اسکن را با بیشترین سرعت ممکن انجام دهند.

اسکن دو طرفه

اگر دائماً نیاز به اسکن حجم زیادی از اسناد دارید، ویژگی اسکن دورو می تواند عامل مثبتی در افزایش سرعت اسکن شما باشد. این عملکرد در اسکنرهای دارای ADF استفاده می شود.

فرمت های فایل تصویری

اکثر اسکنرها می توانند تصاویر اسکن شده را در تعدادی فرمت دیجیتال از جمله فایل های JPG، PNG، TIFF و BMP ذخیره کنند. برخی از آنها به کاربران خود توانایی خواندن و تبدیل فایل ها در فرمت های RTF، TXT یا PDF (قابل جستجو و ویرایش) را می دهند.

کلمات اخر

خرید اسکنر متناسب با نیاز شما می تواند مقرون به صرفه و در زمان صرفه جویی کند. امیدواریم این کتاب با ارائه پاسخ روشن به سوالات شما در این زمینه، توانسته باشد اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب بهترین مدل را در اختیار شما قرار دهد. برای اطلاعات بیشتر، با شرکای ما مشورت کنید و از مشاوره تخصصی آنها بهره مند شوید. همچنین می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آوای فرهنگ آریا، شیک ترین و شیک ترین مدل های موجود در بازار را مشاهده کنید.

ادامه پست: راهنمای خرید اسکنر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.