چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

ادامه اعتراضات معيشتي در سودان

۵۷ بازديد

معترضان خشمگين در شهر «الضعين» در استان «شرق دارفور» سودان در اعتراض به وخامت اوضاع معيشتي، ساختمان راديو تلويزيون و چندين خودروي دولتي را به آتش كشيدند.

پايگاه خبري «العربي الجديد» به نقل از شاهدان گزارش داد، ده‌ها معترض كه بيشترشان دانش آموز و دانشجو بودند، امروز در شهر الضعين تجمع كردند تا به افزايش تورم و كمبود كالا‌هاي اساسي اعتراض كنند.

معترضان ضمن سر دادن شعار سرنگوني دولت به سمت شماري از ساختمان‌هاي دولتي حركت كردند و توانستند وارد مقر راديو تلويزيون دولتي شوند و ضمن تخريب گسترده بخش‌هايي از آنجا، چندين خودروي دولتي را به آتش كشيدند.

معترضان همچنين خود را به ساختمان وزارت دارايي رساندند و چند خودروي دولتي آنجا را نيز آتش زدند.

حوادث امروز الضعين در راستاي اعتراضات روز‌هاي اخير در شهر‌هاي مختلف سودان نظير القضارف، الابيض، الفاشر و نيالا است كه با غارت اموال عمومي و هرج و مرج فراگير همراه بوده است؛ اما مقامات دولتي معتقدند كه اين اتفاقات از سوي عناصر رژيم سابق (رژيم عمر البشير) طراحي شده است.

شهر الابيض سودان نيز روز دوشنبه شاهد هرج و مرج امنيتي گسترده‌اي بود و «حسن عبدالرحيم» رئيس پليس استان «شمال كردفان» گفت كه بيش از يكصد متهم در اغتشاشات آن روز بازداشت شدند كما اينكه در شهر‌هاي «الرهد» و «ام روابه» اين استان نيز ده‌ها نفر ديگر بازداشت شدند.

سودان طي سال‌هاي اخير با بحران شديد در كمبود كالا‌هاي اساسي و به خصوص نان و سوخت روبه‌رو است و بار ديگر روزانه صف‌هاي طولاني از شهروندان در مقابل نانوايي‌ها و ايستگاه‌هاي سوخت شكل گرفته و نارضايتي مجدد سوداني‌ها را به همراه داشته است.

بحران كمبود نان و سوخت در سودان در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسيد كه در نتيجه آن انقلاب سراسري مردم سودان به سرنگوني عمر البشير در آوريل ۲۰۱۹ منجر شد و نظاميان اداره امور اين كشور را به دست گرفتند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.